onsdag 12 oktober 2016

Om min nya fina mobil och mänskligheten

Mänskligheten har kommit väldigt långt på väldigt kort tid. I min hand håller jag ett verktyg som hjälper mig att kommunicera med teoretiskt vem som helst som jag delar språk med. Jag skriver en text som potentiellt kan finnas kvar så länge internet finns kvar, som vem som helst fram tills internets sista dag kan läsa. Teoretiskt. Verktyget har kapacitet att beräkna saker långt snabbare än en mänsklig hjärna. Verktyget kan på ett ögonblick måla av verkligheten och lagra den, mer detaljrikt än valfri målning skapad av valfri människa. Verktyget kan bara användas om det först har känt av mitt fingeravtryck.

Detta hade vart otänkbart för 200 år sedan. Något så grundläggande som elektronik hade redan det varit svårt att förklara för en oinsatt förfader. Tänk nu hur det skulle vara att be hen fantisera om ett verktyg med dessa egenskaper.

Betänk nu vart vi kan hamna om 200 år. Ändringar sker snabbare och och snabbare, då informationen vi har åtkomst till snöbollar. En punkt kommer komma då information kommer försvinna i den takt den skapas. Internet kommer bli fyllt. Gissar jag, jag har svårt att tänka mig att internet kan vara oändligt. Borde läsa på om området. Hursomhelst, betänk fram till den punkten, hur snabbt mänskligheten kommer utvecklas. Vad kommer finnas om 200 år, som är otänkbart nu?


Redan inom 20 år kommer sinnessjukt mycket ske. Några potentiella exempel:

  • Elon Musk har rimliga planer att befolka Mars.
  • VR kommer vara allmänhetens leksak.
  • Samma med 3D-skrivare.
3 saker som vi kan tänka oss. Men hur starkt kommer de påverka oss? Det är inte lika lätt att fantisera om. Så vad sägs om 200 år? Vad kommer kvantmekanik kunna säga oss?  Kommer sjukdomar vara relevanta för oss längre? Kommer landsgränser behövas? Kommer vi ha kvar mer än ett språk? Kommer vi ha det så välställt att arbete är ett tidsfördriv istället för ett krav? Vad för plats kommer religion ha? Kommer djur fortfarande riskera utrotningar? Kommer djur ens kunna leva längre? Kommer insekter vara en delikatess?

Mänskligheten är bara barnet, vi har legat i en spjälsäng och stirrat på gulliga figurer som dinglar ovanför oss. Vi har precis kommit ur sängen, kryper på golvet för första gången. Sålänge vi överlever kommer vi växa, och precis som för alla barn kommer det gå fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar