onsdag 2 december 2009

Tankar kring virus

Jag funderar lite på influensan, H1N1, nu innan det är dags att lägga sig.

Vi har en influensa med hög virulens, sänglägger individer i ett antal dagar, och har en låg mortalitet. Det är bara några fall av de som dött som inte haft andra åkommor samtidigt som influensan. Så som influensor brukar te sig.

Vi har ett snabbkokat vaccin mot influensan. Skyddet var runt 60% vill jag minnas. Man vet inte vad det gör i längre loppet.

Som jag ser det: Jag vill inte vaccinera mig. Om någonting kan jag tänka mig att utsättas för själva viruset. De som inte kan överleva en sådan in vivo-behandling, eller de som anser sig vara för viktiga för samhället för att bli sjuka kan få ta min spruta. Den bjuder jag på. Om jag nu hade betalat för den.

Så, nu har även jag dragits in i den aldrig vilade debatten. Och med det drar jag mig ur den. Jag är så jävla less på allt tjat, överallt.

1 kommentar: