måndag 9 november 2009

Böcker

Handlat lite från Bokia.se.
*George Orwells 1984 (engelsk version)
*Kafkas The Trial (Processen)
*Andy Rileys The book of Bunny Suicides (också på engelska.. vad nu det gav)

*Jag försöker läsa Kafka nu, men det är svårt. Det är något med hans stil och min energinivå som inte går ihop. Jag klarar i genomsnitt tre sidor innan boken glider ner från sängen och jag glider in i John Blunds våld. Nu idag höll han mig i fem timmar. Den jäveln..

*1984 har jag försökt läsa flera gånger. Jag "införskaffade" den som ljudbok, men om man inte kan sträckläsa (sträckhöra?) den i ett svep har jag grymt svårt för att minnas vad som hänt. Det är inte ett fenomen som är begränsat till litteratur i och för sig. Allt jag hör glömmer jag. Att jag läser något är ingen garanti för att jag minns det, men jag har oftast goda chanser att läsa det igen. Att lyssna igen, om än jag har möjlighet, är när det gäller ljudböcker lite för tidskrävande.

*The book of Bunny Suicides, KamikazeKaniner, var helt klart värd sitt pris. Jag bläddrade igenom den på två minuter, men skrockade för mig själv vid nära varje blad.

Man kan fråga sig om jag har tid att läsa skönlitteratur veckan innan en tenta. Särkilt om litteraturen är av sådan sövande karaktär som den här. Frågor är nyttiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar