tisdag 17 november 2009

Drömmen om den diktatoriska prästen

Jag var elva år. Jag bodde i en liten byhåla, hos en präst i hans kyrka/vandrarhem. Prästen var gammal och vresig, men lät mig stanna i utbyte mot diverse vaktmästarjobb i kyrkan. När jag såg någonting smutsigt eller trasigt skulle jag försöka fixa till det.

Jag stötte på en spegel i kyrkan som någon hade hällt stearin över. Jag försökte torka bort det med toapapper. Självklart gick det inte bra, så jag gick iväg för att hämta en hink med vatten från toaletten. Där inne såg jag ett par trosor ligga på en smuttstvätthink. Jag luktade på dem
(ha i minnet att jag var elva i drömmen), de luktade använda och kvinnliga. När jag kom tillbaka stog det en jämngammal tjej framför spegeln och fortsatte där jag slutade. Jag antog att hon var en ny individ som fått samma deal som jag. Vi stog och tvättade spegeln i tystnad. Med vattnet gick det mycket lättare, och till slut kommenterade jag det. Tjejen tittade på mig, log, och såg (ursäkta uttrycket) herrejävla kåt ut.

Prästen kom och inspekterade oss. Han var nöjd med arbetet vi gjort på spegeln, och sa att han hoppades på mig att jag inte skulle göra han besviken inom andra områden, medan han menande sneglade på tjejen. Han gick, och jag frågade hon vad han menade. Tydligen hade han tagit in henne i kyrkan för att testa mig. Om jag kunde vara återhållsam, låta bli henne, så skulle prästen göra mig till hans lärling. Om jag misslyckades skulle han kasta ut oss.

Jag och tjejen gick iväg till den närliggande skolgården. Prästen lät oss inte gå i skolan, men jag brukade gå dit för att få se andra människor när jag hade fritid. Skolgården var full av lekande barn. Prästen kom fram till oss, han såg inte nöjd ut. Han sa att jag spenderade för mycket tid med tjejen, jag frestade mig själv i onödan. Om han fick minsta misstanke om att vi faktiskt gjorde någonting skulle han kasta en förbannelse över oss, göra oss sjuka, så vi var tvungna att stanna inne i kyrkan hela tiden.

Prästen gick. Tjejen suckade, sa att vi aldrig skulle kunna göra något. Prästen hade stor koll på oss, och om än prästen inte såg oss när vi gjorde något, så skulle vem som helst som gjorde det skvallra för han. Vi skulle vara tvungna att vara helt ensamma.

Jag tittade runt i skolgården. Jag såg två flickor hålla hand och pussas med varandra. Plötsligt började de hosta, och gick iväg mot kyrkan. Tydligen förbannade prästen alla barn som gav utlopp för sin sexualitet. Jag såg hur fler och fler par började pussas. Jag och tjejen vart helt ensamma på skolgården.




Så, pussade jag henne? Höll jag mig ifrån? Blev jag prästens lärling? Jag vet inte, jag råkade vakna. Men om jag känner mig själv är det lika bra, risken var stor att det hade slutat X-rated, och då hade Farbror Blå knackat på min dörr och kallat mig pedofilskribent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar