onsdag 11 november 2009

Vatenfall

Vattenfall ska sälja sitt elnät för att investera i brittisk kärnkraft, verkar det som. Jag gillar idén på kärnkraft, jag gråter inombords varje gång de talar om nedrustning istället för utveckling och vidareforskning. Men vafan. Brittisk kärnkraft? Måste vi hålla på och göra oss beroende av andra länder? Och sälja elnätet? Att låta ett privat företag styra priset på elnätet låter inte kul för oss konsumenter, då många (alla? vet inte riktigt hur det ligger till) är beroende av just Vattenfalls elnät. Om köparna bestämmer sig för att chockhöja sisådär 600-700% finns det inte mycket man kan göra åt. Börja med stearinljus, kanske.

Jag är i grunden emot statliga monopol, men de känns en aning säkrare än privata monopol. En stor aning säkrare. Helst ser jag valmöjlighet i elnät, men att staten styr det enda tillgängliga är better of two evils.

(Länk inte riktigt relaterad, men jag missar aldrig en god chans att promota bra låtar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar