lördag 30 januari 2010

Fria associationer

När man säger 'Nu är det kokta fläsket stekt', så menar man att någonting blivit sämre lagt. Varför har det uttrycket blivit synonymt med en brun situation? Vad händer med kokt fläskt om man steker det? Smakar det illa? Misstolka mig inte nu, det här är inget 'Titta på mig, jag är gullig genom att filosofiera kring onödiga saker'. Eller jo, kanske lite. Men mest är det bara att jag hakat upp mig på det, och inte kan släppa't.

När vi ändå är inne på onödiga filosofier, hur uppkom sättet att skrika ut ett namn på en attack i anime och tecknade serier? Det jag menar, om det t.o.m. används i Prince of Tennis. En animeserie, om tennis. Och dom skriker ut sina specialare innan de slår dem. Om jag hade en specialare, jag skulle fan inte berätta för motståndaren innan jag gjorde den.

På tal om animeserier där man skriker ut attacken. Naruto är bra på sånt. Sen Shippuuden-delen började har det varit fröjd att 'införskaffa' avsnitten varje vecka. Men nu det senaste är en filler. Jag visste att det roliga skulle ta slut någon gång, serien har stressat igenom händelser värre än Uppsala-Stina. Tillslut kom den ifatt mangan, och måste uppehålla tiden på något sätt för att vänta in storyn. Filler var oundvikligt. Men har vi tur är det en grupp skapare med IQ-medelvärde högre än 50, har vi tur blir fillern se-bar.

På tal om se-bar. Jag skrev omtentan idag. Hur de två sakerna hänger ihop låter jag läsarens (dins) fantasi säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar