torsdag 14 januari 2010

Kulturproblem

Har börjat glo på Welcome to the N.H.K istället för att plugga till omtentan. Det är en anime om en kille, som är en NEET (No Education, Employment or Training tror jag det står för). Dessutom är han en hikkomori (asocial till en punkt att det fått en egen benämning), och går runt och tror att allt beror på en enda stor konspiration. It's all good fun.

Fick mig att fundera dock. På svenska finns det inget ord motsvarande hikkomori. Inget substantiv passar, man kan inte säga: 'Han är en asocial'. Inte heller finns det ett samlingord för de som inte gör någonting (NEET). Soc:are är det närmsta jag kan komma i tanken, men man måste inte gå på soc-bidrag för att inte göra något, eller vara utbildad till något.

I motsats, så har jag inte hört ett enda ord om utbrändhet från Japan. I och för sig är det sparsamt i hela världen förutom Norden, har jag hört.

Jag anar en kulturskillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar