tisdag 29 september 2009

Lista över filmer jag kan rekommendera. Starkt.

*My best friend is a vampire (1987). Klockren film. Rekommenderas. Starkt. Skit i att imdb bara gett det 5.5/10. Jag tycker den förtjänar minst det dubbla. Jag kanske är lite jävig, då lättsamheten och humorn var precis det jag sökte. Jag är väldigt less på saker som får mig att tänka just nu..

*Conan the Barbarian (1982). Även den kan jag rekommendera. Starkt. Men även här finns risk för jäv, då en film med dialog som får plats på ett A4 inte heller startar särskillt många tankeprocesser.

*Batman (1966). Rekommenderas. Starkt. Har inte hunnit se den än, men inget som castar Adam West kan vara mindre än kung. Nog för att jag bara hört talas om han annars i Family Guy. Men ett rätt av ett möjligt är inte illa.

Tre filmer som är äldre än mig. My best friend is a vampire släpptes i sin första region cirkus en månad innan jag släpptes i min första region, så den räknas. Jag vet inte.. jag har stört mig på nya filmer ett bra tag nu. Speciellt de frenetiska kamerabytena som närapå samtliga ressigörer nyttjar vid varje tillfälle. Ibland tar dem sig i kragen och låter en kamera sköta en scen i 5-10 sekunder. Men det är sällsynt.

Asiater vet hur man impar med kameror dock.
*I am a cyborg, but that's OK (Saibogujiman kwenchana, 2006) hade en scen som sköttes med en kamera i flera minuter. Den filmen kan jag rekommendera. Starkt. Om än den är yngre än jag. Samt, den får en att fundera. Inga tunga frågor, men det är svårt att hålla koll på vad som händer och vad som är karaktärens fantasi.

Det finns en ressigör, också någon form av asiat, som använder en-kamera-tagningar på en gudomligt sätt. Vet inte vad han heter, eller vad filmerna heter, men det är en scen som sitter fast i mitt minne, och kommer förmodligen sitta kvar där resten av mitt liv. Scenen utspelas i en byggnad, en lång hall. Vinkeln är som så att man blir påmind av plattformsspel à la Super Mario eller Sonic. Man ser protagonisten gå längst hallen, från vänster till höger, slå ner och bli nerslagen av minst 1000 (runt 50, egentligen) bad guys. Scenen pågår i flera minuter, och man kan inte låta bli att förundras över hur klockrent det ser ut. Hur många vart inte skadade, hur många omtagningar behövdes inte göras?

Fan vad jag vill finna den scenen, den filmen.. Om det är någon som vet vad jag talar om, och kan ge mig ett namn, så rekommenderar jag det. Starkt.

1 kommentar:

  1. hehe nämen vilken tur man snoka runt hära ;B
    fightscenen är deffinitivt från Old boy, en del i vengeance trilogin av Park Chan-Wook, samme regissör som till Cyborg!! //Jenny M~

    SvaraRadera