tisdag 23 juni 2009

Drömmen om mysterierna

Nu var det dags för en dröm igen. Lite morbid och äcklig, den här. Påminde dock lite om deckarmysterier man ser på TV.


Bull vart nästan våldtagen. Hon ringde upp mig och sökte tröst/hjälp. Hon bodde i en stad några mil söder om Umeå, och även den staden hade ett universitet, så jag flyttade dit. Killen som gjorde det återfanns död i Bulls grannes lägenhet.

Nu började jakten på vem som mördat han. Polisen gav mig en pistol och två handfängslen, och alla befogenheter som följer med dessa artiklar.

Jag och Andersson kollade upp ett skjul bredvid Bulls lägenhet. Han fick min pistol och lånade nyckeln som gick till alla dörrarna, och jag beväpnade mig med en reservnyckel och min mobil. Andersson gick uppför trappan och jag tog nedrevåningen av skjulet. Det fanns två rum på nedre våningen, varav ett var barikerat med bråte som var ditsatt nyligen. Det andra rummet var inrett med en stor obäddad säng och en tänd lampa. Jag visste att det var här mördaren bodde. Jag hoppade upp på sängen och kollade på sidan av sängen som var skyld. Där var det tomt. Jag lockade på mördaren med en falsk röst, och hoppade ner från sängen och kollade under den. Där låg en kille med ett galet uttryck i ansiktet. Jag svingade nyckeln mot han, rispade hans underarm, och slängde mig upp på fötter för att få övertaget när han kravlade sig ut. Han gav sig utan en fight.

Jag satte mig och vaktade han i väntat på förstärkning (Andersson). Kille gjorde många rörelser och vissa kändes hotfulla, så jag svingade mot hans handled med min mobil. Jag skar av hans hand med en motståndsfri rörelse. Det kom väldigt lite blod. Jag upptäckte att jag hörde killen prata 2 sekunder efter ansiktet gjorde det, och hans rörelser bara var hans sätt att förstärka sina ord. Jag beslöt mig för att sätta handklovar på han innan jag skar upp han mer med mobilen. Han fick ta händerna bakom ryggen, och jag spände fast handen på en utsmyckning han hade på jeansen, tog det andra paret handklovar och spände på utsmyckningen, och bad han av bästa förmåga hålla stumpen i andra hålet på kloven.

Killen lyckades på nåt konstigt sätt fastna med håret i handklovarna, så jag pillade bort det åt han. Andersson kom. Jag blev orolig att jag daltade för mycket med mördaren och kompenserade med att hiva han i väggen när jag skulle resa på han. Han fick en rejäl hjärnskakning. Han reste sig inte upp.

1 kommentar:

  1. Fan, Jonte du får verkligen till det. Både dina drömmar och ditt sätt att skriva är ju top of the line :P Keep it up!

    /Andersson

    SvaraRadera