fredag 12 juni 2009

Radio och internets

Lyssnat på radio idag. Det slog mig.. fyfan bortskämd man är egentligen. Jag tänkte, man är en 21st century digital boy, van med att vad man än får för information/propaganda kastad mot sig så är det ändå i form av en diskussion, en tvåvägskommunikation. Man har alltid (oftast) en chans att på ett simpelt sätt hävda sina egna åsikter till omvärlden, som svar på tal. Jag tänker främst nyheter via internets. Med radio så finns ingen möjlighet alls att svara. Antingen får man svälja eller spotta, men man kan omöjligen påverka andras möjlighet att spotta/svälja om man själv vet med sig att spotta/svälja.

Tanken kom för några dagar sen, när jag reste ner hit till Halmstad. Lyssnade på eftersnacket kring EU-valet, och det var en gubbe som trackade ner på (pp) med att säga att Christian Engström får multibelopp i lön och bara engagerar sig i högst 3% av EU-frågorna. Jag fick myror i kroppen av viljan att argumentera, men det fanns inget medie jag kunde få utlopp genom. Som tur är får envägskommunikatörerna mindre och mindre makt med tiden. Om utvecklingen fortsätter såhär kommer propaganda vara ett historiskt uttryck innan nästa generation fått kulmage.

4 kommentarer:

  1. Usch för politik, jag röstade inte ens.. :) Nu skyller jag på att jag är bortglömd på adressändringen och därmed aldrig fick nån röstsedel samt att jag hade vart tvungen att rösta på en kandidat borta i det kära landet i öst.. Fy tvi för det.
    Kan föreställa mig att just du blev frustrerad över att inte kunna uttrycka din åsikt över det som sades i radion.. :)
    Hoppas du får en härlig sommar i Halmstad!

    SvaraRadera
  2. Öst? Som i Finland?

    Jo sommarn här är kall och blöt. Kommer nog röra mig vidare norr någerst om några dagar. Kanske Uppsala.

    SvaraRadera
  3. Finland = öststat :D

    SvaraRadera
  4. Så Finland anser dig vara deras?

    SvaraRadera