torsdag 7 maj 2009

Att upptäcka lögnare

Sitter och "pluggar" till tentan, och råkade stöta på en intressant sida, om hur man upptäcker lögnare. Naturligtvis ska man ta regler som såna där med en näve salt, men vi är av samma ras, och det finns vissa beteendemönster som vi inte vanligtvis avviker ifrån. Det är ett särskillt stycke i texten som fångade mitt intresse.

"If you believe someone is lying, then change subject of a conversation quickly, a liar follows along willingly and becomes more relaxed. The guilty wants the subject changed; an innocent person may be confused by the sudden change in topics and will want to back to the previous subject."

Alltså, lögnare följer gärna med i ett konversationsskifte. Jag känner instinktivt att det skulle fungera jäkligt bra mot mig, om jag skulle vara i lögnarens situation. Fast jag är dock en kass lögnare...

Jag ska nog försöka använda mig av det här, om jag kommer ihåg det nästa gång jag misstänker någon ljuger mig rätt i ansiktet. Om inte annat nästa gång jag ljuger någon rätt i ansiktet. Om man ska ljuga ska man iallafall se till att inte åka fast.

Nåväl, tillbaka till "pluggandet"

Uppdatering: Länken failade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar