fredag 15 maj 2009

Jogging och cykling

Joggat nydalasjön idag, hela runt =) Eller tja, nästan.. Jag sprang ett C, sen var jag tvungen att börja gå. Inte ens med tusenkronors-tofflor håller mina knän för hela vägen. 8-9 km hann jag iallafall, så jag känner mig stolt.

Och cykeln sen, jag har lappat den tre gånger på 4 dagar, och nu är det ett hål igen! Less less less less less less. Men, någerst järe feil. Hjälp mig lista ut vart. Listar några iaktagelser.
*Än så långe är alla hål på sidan av slangen som pekar mot ekrarna på cykeln.
*Hålen bildas ett och ett, men alltid i direkt anknytning till när jag stoppat in slangen i däcket och pumpat.
*Det finns en tillknöckling på en plats i ekerringen, men den kan inte ha orsakat mer än två fel.

Det jag tänker är att det kan inte vara något som sitter på själva däcket som river, då skadorna var på sidan från däcket. Det finns en risk att det är någonting som sitter inne i slangen, en glasbit eller så. Fast, ren hobbyfysik-gissning, borde inte glasbiten skära på slangen på sidan som pekar 'utåt'? Centripetalkraften, om inte annat, gravitationen, borde göra att glasbiten far dit istället för 'insidan'. Kanske har fel.
Alternativt, slangen kanske bara är så gammal att den blivit oelastisk? När den pumpas upp stramas det åt så ett hål skapas.. Kan slangar göra så?

Kommentera gärna era gissningar, vill ogärna köpa ny slang och samma sak sker med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar