fredag 8 maj 2009

Drömmen om palt och pitebo

Hade en dröm imorse. Men då jag även skulle skriva tenta imorse hade jag inte så mycket tid över till att skriva ner den. Jag var tvungen att sluta skriva ner den och stiga upp mitt i, men jag har fortfarande ett litet hum om hur drömmen fortsatte.

Skulle köpa palt av en privatperson. En polare ville handla före mig. Han ville att palten skulle mosas innan han handlade den. Försäljaren var skeptisk till idén, men föreslog de främre paltarna i plåten. Jag tittade ner på plåten där de låg (en sådan plåt som storkök använder för storproduktion). De främre paltarna var väldigt missbildade och missfärgade, de bakersta paltarna var inte heller fina, men liknade iallafall palt. Polaren såg på de främsta paltarna ett bra tag, tvekade, och sa till sist "nej".
Det var då min tur att handla. Såg att försäljaren liknade pitekändis Ronny Eriksson. När jag såg det skämdes jag över min brist på norrlänsk dialekt, och började bre på dialekten överdrivet (ord som ost'un, palt'un). Det lät jävligt fult i mina öron, men ingen annan verkade bry sig. Försäljaren frågade vilken palt jag ville ha. Jag tog den enda som hade rund form. Försäljaren delade den i två, och slängde ena delen.

Så mycket hann jag skriva ner innan jag var tvungen stiga upp. Men det som skedde efteråt var att han och jag dividerade huruvida man kunde ha ost på palt eller ej. Sen tror jag han hällde grädde på den, och jag betalade 97 kr. Kommer inte ihåg varför, men jag vet att jag reflekterade över priset, och tyckte att det var resonligt. Dessutom, någonting gjorde så palten vart äggformad när jag bar den till bordet där min polare satt.

Alla drömmar kan inte vara äventyr.



1 kommentar: